akillesmalamute.blogg.se

Om livet med polarhund, i vått och torrt, uppgång och nedgång, kärlek!

Hämtat energi och lämnat av en liten skönhet!

Publicerad 2016-11-16 18:28:00 i Hundarna,

Allhelgona helgen var vi på resande fot Håkan, jag och Kaili. Vi tog oss en sväng upp till vårt andra hem, Jämtland och gästade Malamutespecialen i Huså. Som alltid har vi bott hos Sandra och Torbjörn som delar med sig av boende och gästfrihet, vilket vi är så glada och tacksamma för.
Vi hade även med oss en bock vid namn Helmut (numera Simba), som Sandra skall använda i sitt kursutbud. Var lite skeptisk till den resan och blev skrämd ett par gånger innan vi kom iväg. Dock så har den lilla krabaten skött sig utomordentligt bra. Han bräkte lite de 10 första minuterna och de 10 sista, däremellan inte ett pip. Han snodde vårt hjärta Simba, både mitt och Håkans. Håkan tyckte vi skulle kidnappa honom när vi åkte hem, bättre betyg än så kan ingen killing få <3! Ett väldigt tamt och socialt litet djur är han, behov av människokontakt, kel och gos och en massa kärlek! 
Kaili skötte sig förträffligt bra i Simbas sällskap och resan gick hur bra som helst =)!
Såhär hade de det i bilen, Kaili och Simba <3!
 
Fotograf Sandra Tellström
Simba i sitt nya hem!
 
Vi övernattade i Vemdalen och var och tittade på ett hus där tidigt torsdag morgon. FINT var det och Håkan tyckte vi skulle byta destination. Inget jag är för och vi har gemensamt satt oss med en + och - lista. Fördelarna med Järpen/Bratteggen är ofantligt många fler än i Vemdalen.
Vi var även och tittade på ett hus i Bratteggen men dessvärre så var det fukt i krypgrunden vilket gör att man blir skeptisk. Hade det varit lite hade vi inget sagt men det dröp vatten från lekastenarna och ventilerna droppade det ifrån, så nonono! Tanken var att köpa huset och ha det under tiden som vi bygger på vår tomt meeeen vi hoppade över det. Blir till att husvagnscampa vid byggnationen.
Just ja, har kanske inte berättat det här men vi är med TOMT. Så vårt andra hem kommer i verkligheten att bli i Jämtland, så härligt. En dröm som går i rätt riktning och med en möjlighet att kunna förverkligas <3!
 
Väl framme i Sulviken så stod en tur till Bringsvallen på schemat. Jag, Sandra och Jonna där jag fick förmånen att låna Tobbes spann och trollcarten. In lead hade jag Kiara och Miss Idita, efter dem Timber, sedan Iowa och Ice och wheeldogs var Sam och Talila. Behöver inte säga att jag njöt, men gör det ändå, JAG NJÖT. Det är vid dessa tillfällen jag mår som bäst, jag bara älskar det, ÄLSKAR DET. Finns fler saker i livet jag älskar GIVETVIS, och detta är en av dem. En av de saker som gör mig hel, hjälper mig läka och njuta av livet!
 
Fotograf Sandra Tellström
Övernattningsstuga Bringsvallen, hur mysigt som helst <3 Plötsligt var klockan 2400 o vi förstod ingenting! Det är att njuta fullt ut det =)!
 
God service av denna enastående kvinna som har ett leende som sträcker sig långt och smittar av sig <3!
 
Ett av priserna jag hade med hem från Malamutespecialen. Min dröm placerade jag på kylskåpet, ser den varje dag <3
Malamutespecialen då, var en supertrevlig tillställning! Kaili´s uppfödare tog väl hem jackpotten på utställningen och de var så värda det. Dock blev Sandra nog lite chockad för inget hon räknat med och då är det ju så klart extra roligt! Föreläsning och mingelkväll stod också på schemat.

Några intensiva dagar var det men ack så energigivande! Fick även umgås med en av mina absolut bästà vänner under helgen, Carina ❤️! Hon tog tåget upp, hämtades i Järpen och bodde gemensamt med Håkan o mig i stuga Frost! Mysigt var det ❤️
 
Helgen som gått var vi återigen på resande fot. Lördagen tittade vi på en ny bil, så hädanefter kommer vi att åka BMW X3 Sport. Dock kommer min älskade trotjänare fortsätta i vår tjänst och kommer väl till största del vara min egen. Smidigt med tanke på att jag med lätthet fortsatt får med mig hund <3! Bilen kommer så småningom få flytta upp till Brattäggen men dröjer ett tag till faktiskt!
Var och åt i saluhallen Jönköping innan vi fortsatte vår resa. Jättegod mat så var absolut inte sista gången vi går dit.

Vår resa fortsatte sedan till Borås där jag på söndagen hade en föreläsning som Sandra från Hundsteg höll i.
Men på lördagkvällen slöt vi samman över en bit mat och fick tid att ventilera en del av det som inte hans med i Sulviken.
Efter maten strosade Håkan och jag kring i Borås och insåg vilken mysig stad detta är, så vi kommer att åka dit någon mer gång och tillbringa en helg där. Mysiga caféer, barer och matställen!
Kaili fick återigen erfarenhet av att åka hiss och bo på hotell. Dock är hon ingen "storstadshund"! Kyrkklockorna kunde nog tagit död på henne där i centrum. Jösses Amalia vad rädd hon blev för dem. Men är ju inte så vanligt med kyrka mitt i centrum direkt..Som alltid sköter sig Kaili exemplariskt och man blir så stolt <3! Med tanke på hur vi har haft det så kan man nu bara koppla av och njuta av det som är omkring en <3

Föreläsningen på söndagen var väldigt intressant och insåg att mycket hänt sedan jag gick min utbildning. Var väldigt längesedan jag satt i den skolbänken men fick lite good feeling där så vi får se vad det landar i. Kanske tiden snart är mogen för att avsluta studiedelen och skrida till verket, för är ju trots allt ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Igår blev vi överaskade i dubbel bemärkelse. Dels av blommor och sedan ett paket i brevlådan. Värmde våra hjärtan då de visade på uppskattning för att vi hjälpt till lite. För oss en självklarhet, hjälpa till där man kan och behövs. Så TACK, ni vet vilka ni är <3!

All vår snö som kom förra veckan är nu ett minne blott. Här är halt, glashalt, och så otroligt glad för mina Icebuggs. Vet inte vad jag skulle göra utan dem, min älskade far säger samma sak. Dock så promenerar vi på i skogen prinsessan och jag, mestadels om kvällen/natten och hittar våra magiska tillfällen!

Ha en skön kväll och njut av livet, vi har det bara till låns!
 
//Gudrun

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alaskan Malamutes

Är en "tjej" som bor i Småland med min familj och 1 Alaskan Malamute. Bloggen kommer till största del att handla om Kaili, vänner och vår vardag samt äventyr!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela